אלצהיימר ופרקינסון? לא מספיק לקצבה מכלל
הביטוח הלאומי קבע שבן 78 זקוק להשגחה צמודה – אבל הביטוח הסיעודי שלו מתעלם • עכשיו הוא תובע
התסריט הבא מוכר: נציג ביטוח סיעודי, של חברת ביטוח או קופת חולים, מתקשר ובטון נחמד מנסה לשכנע אתכם כמה חשוב לעשות ביטוח סיעודי. "הוא יגן עליכם בשעת הצורך", מספר איש השיווק. בפועל, דווקא ברגע האמת מגלים המבוטחים שעליהם לצאת לקרב מול חברת הביטוח כדי לקבל את הגמלה ששילמו עבורה במשך שנים רבות.
זה מה שקרה לג'ק לפר בן ה־78 מרמת־גן, חולה אלצהיימר ופרקינסון, שלאחר שהביטוח הלאומי וחברת הפניקס הכירו במצבו הסיעודי, דווקא חברת כלל, שבה הוא מבוטח במסגרת קופת חולים "מכבי", סירבה להכיר בו כבעל זכאות לגמלת סיעוד.
לפי כתב התביעה, שהגיש באחרונה לפר באמצעות עו"ד רפאל אלמוג לבית המשפט השלום בתל־אביב, קבע הביטוח הלאומי כי הוא נמצא במצב סיעודי מלא החל מתחילת 2013. גם הפניקס אישרה בסוף 2014 ללפר זכאות מלאה לגמלת פוליסת הסיעוד שישלם עבורה, והוא מקבל ממנה גמלה של 6,771 שקלים בחודש למשך 60 חודשים. כאמור, רק חברת כלל דוחה את התביעה שלו לקבלת גמלה חודשית של כ־4,356 שקל, בטענה כי לפר אינו מוגדר חולה סיעודי מבחינת הפוליסה.
בתביעה נטען כי החל מגיל 75 חלה החמרה משמעותית במצבו הרפואי, התפקודי והקוגניטיבי של לפר, בשל ירידה משמעותית בזיכרון, ירידה בתובנה וירידה קוגניטיבית. כמו כן סובל לפר מחוסר התמצאות בזמן ובמקום, מצב רוח ירוד ושיפוט לקוי. בבדיקות שנערכו ללפר על ידי מספר רופאים, נקבע כי הוא סובל מדמנציה מתקדמת (אלצהיימר) ומפרקינסון.
בשל מצבו הרפואי, לפר לא מסוגל לבצע את מרבית הפעולות היומיומיות וזקוק לעזרה ולהשגחה צמודה. במארס 2013 קבע הביטוח הלאומי ללפר זכאות לשירותי סיעוד רמה ד' - כמי שתלוי במידה רבה בעזרת הזולת לביצוע רוב הפעולות, לבישה, אכילה, רחצה וניידות בבית.
בחודש ספטמבר 2014 פנה לפר בדרישה לתשלום תגמולי ביטוח מחברת כלל ביטוח, שהמתינה שמונה חודשים עד שהגיבה והודיעה על דחיית התביעה. לפר טוען כי דחיית התביעה על ידי כלל נעשתה בחוסר תום לב. לפר נבדק על ידי הרופא ד"ר אלכסנדר גינזבורג, מומחה לגריאטריה, אשר קבע כי לפר זקוק לתמיכה והכוונה בכל פעולות היומיום וזקוק להשגחה צמודה 24 שעות ביממה. מחברת כלל נמסר: התביעה נדונה בבית המשפט ולכן אנו מנועים מלהגיב.

