האוטובוסים מקבלים עדיפות
השלב הראשון של תוכנית "מהיר לעיר" יוצאת לדרך ב־6 רשויות, בהן יוכשרו עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית • ערים נוספות יצורפו בקרוב • שר התחבורה: "נביא את שירות האוטובוסים לרמה אירופאית" • החדשות הרעות: הפקקים יתארכו
הפעימה הראשונה של מהפכת נתיבי התחבורה הציבורית – הנת"צים – יוצאת לדרך בגוש דן ובשרון. במסגרת התוכנית יוכשרו מאות קילומטרים של נת"צים ב־20 ערים בגוש דן והסביבה. בתוך אותן ערים יבוטלו נתיבים וחניות לרכב פרטי, ומחוץ לעיר יתווספו נתיבים חדשים לתחבורה ציבורית.
התוכנית נועדה ליצור רשת מטרופולינית הנותנת העדפה לתחבורה הציבורית, לאופנועים ולקטנועים, תוך שמירה על רציפות של נת"צים בין הערים.
בסוף השבוע נחתם הסכם עם 6 ערים ראשונות שעמדו ביעדים שנקבעו על ידי משרד התחבורה: בת־ים, חולון, לוד, רמלה, קריית־אונו והוד־השרון. בערים אלה יתווספו יותר מ־50 קילומטרים של נת"צים בסך־הכל, בעלות של כמיליארד שקל. בחודשיים הקרובים צפוי משרד התחבורה לחתום על הסכמים דומים עם תל־אביב, רמת־גן, גבעתיים ובני־ברק ובהמשך גם עם פתח־תקווה, רמת־השרון, הרצליה, רעננה, כפר־סבא, גבעת־שמואל, יהוד, אור־יהודה, מודיעין וראשון־לציון.
הפרויקט ממומן במלואו על־ידי משרד התחבורה. בנוסף מעמיד המשרד לטובת קידום הפרויקט שורה של תמריצים והטבות לרשויות המקומיות. התמריצים יינתנו בהתאם לרמת שיתוף הפעולה של הרשות ועומק וטיב העדפה שהרשות מציעה למערכת התחבורה הציבורית.
כל הרשויות האלה אמורות לקבל הטבות ותמריצים בשווי של כ־15% מעלות כל פרויקט. תקציב זה יכול לשמש לשדרוג מרכיבים של הפרויקט כגון ריהוט רחוב, תאורה ועוד, וגם לפרויקטים תחבורתיים בעיר.
הפרויקט, תחת הכותרת "מהיר לעיר", כולל העדפה לאוטובוסים בתשתית וברמזורים; תגבור מערכת קווי האוטובוסים ושיפור מסלולי הקווים; כרטוס אוטומטי ועליית נוסעים מכל דלתות האוטובוס; מידע משופר בתחנות, שיפור התשתיות להולכי הרגל בסביבת התחנות והנגשתן; והקמת שבילי אופניים לאורך מרבית צירי ההעדפה המתוכננים.
בכל הנת"צים שיוקמו יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים שיוסמכו לרשום דוחות לנהגים למי שחונה או נוסע בנתיבי התחבורה הציבורית. הפעלת הפקחים התאפשרה בזכות חוק שיזם שר התחבורה, ישראל כץ, להסמכת פקחים עירוניים לבצע אכיפה בנת"צים. את הפרויקט בערים תבצע חברת נתיבי איילון, שעברה השבוע מעיריית תל־אביב למשרד התחבורה. הצירים הבינעירוניים לתחבורה ציבורית יבוצעו ויקודמו על ידי חברת נתיבי ישראל.
"היעד שהצבתי למשרד ולחברות התחבורה הציבורית", אמר כץ, "הוא הבאת שירות האוטובוסים בישראל לרמה אירופאית בהדרגה עד סוף 2018. במסגרת זו תשלים הממשלה, בשיתוף העיריות, את הקמת כל הנת"צים בגוש דן ואת האכיפה האלקטרונית בידי העיריות בהתאם לחוק שהעברנו ולכן פרויקט זה הוא בעדיפות ראשונה, ויושקעו בו כל המשאבים והמאמצים".
לדבריו, "השלמת הנת"צים והאכיפה העירונית, לצד שדרוג פעילות חברות התחבורה הציבורית, יובילו לפריצת דרך ולמהפכה גדולה, ויציבו את ישראל בשורה הראשונה של המדינות המתקדמות בשרותי האוטובוסים בתחבורה הציבורית – עוד בטרם השלמת תשתית המטרו והרכבות הקלות בגוש דן, שיקפיצו אותנו מדרגה נוספת אחרי פיגור של עשרות שנים בעבר". כץ הוסיף כי המיזם המהפכני נועד להעניק שיפור משמעותי ברמת השירות של התחבורה הציבורית בכל הקשור למהירות הנסיעה, לתדירות, לאמינות, לנוחות ולנגישות ולהביא לגידול במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית.
משרד התחבורה קבע יעד לחתימת ההסכמים עם הרשויות על הקמת הפרויקט, וככל שהרשות תקדים לחתום על ההסכם כך יגדל סל ההטבות והתמריצים שלה. תאריך היעד הראשון (הפעימה הראשונה) שנקבע הוא 30 באפריל, וכלל את 6 הרשויות שהוזכרו. בצירים שנבחרו זוהה מספר גבוה של נוסעים בתחבורה הציבורית ועיכובים בתנועה. חברת נתיבי איילון תתחיל בימים הקרובים בתכנון הנת"צים ב־6 הרשויות, ומיד לאחר מכן יחלו העבודות להקמת הנת"צים.
"כמעט בלתי אפשרי בתוך העיר"
לצד היתרונות שבקידום תחבורה ציבורית ובהעדפתה עולה חשש שהקטנת שטחי הכבישים למכוניות פרטיות עלול לגרום להגדלת היקף הפקקים. רן קוניק ראש עיריית גבעתיים: "דעתנו, כפי שהוסברה לשר ולמנהלי משרדו היא שבמקרה של גבעתיים מדובר בדבר כמעט בלתי אפשרי. מדובר בצירי תנועה צרים, בני נתיב אחד לכל כיוון כמעט לכל אורכם. במקביל גם יש תוכנית לייצר שבילי אופניים בדרכים אלו".
ראש עיריית קריית־אונו, ישראל גל, תומך בתוכנית: "התוכנית ביא לשחרור עומסי תנועה בעיר ויאפשר לנהגים כניסה ויציאה מהירה יותר. כך יוחלפו הכיכרות בציר לוי אשכול ברמזורים וייסללו שבילי אופניים".
כץ ציין כי רשת הנת"צים החדשה תשתלב עם שתי תוכניות נוספות שמשרד התחבורה מקדם בעלות של מיליארדי שקלים: פרויקט הנתיבים המהירים הכולל רשת של נתיבים מהירים בכניסות לתל־אביב והקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן ("אופני־דן").

