yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאול גולן
    ממון • 22.07.2018
    הטסט החדש והסודי של הדו–גלגלי
    מבחן הרכיבה הפך קשה יותר, אבל המורים לא עודכנו • מדריכי רכיבה: זה שינוי חשוב ומבורך • ובינתיים מורים מתלוננים: "מאז שהושקה הרפורמה ־ אין טסטים" • משרד התחבורה: "אפשר כבר להזמין טסטים"
    מאת אודי עציון

    משרד התחבורה השיק במסגרת רפורמת הטסטים מבחן חדש לרכב דו־גלגלי, בלי לעדכן את מורי הנהיגה, ותוך הקפאה לא מדווחת של מבחני הרכיבה לקטנועים ואופנועים. למעשה, מאז נכנסה לתוקף הפרטת הטסטים לפני שבוע, לא התקיימו כלל מבחנים לרכב דו־גלגלי, אף שמאות תלמידי רכיבה ממתינים להם.

     

    ל"ממון" נודע כי הטסט כולל לראשונה 3 מבחנים שיבוצעו במגרש המבחנים: "שמיניות גדולות", בהן תיבחן במהירות גדולה מבעבר יכולת השליטה של הרוכבים בכלי, הזזת הכידון בעקבות המבט, ו"השכבה" בסיבוב; מבחן מעבר בין שערים יבחן את היכולת להחליף נתיב ולחמוק ממכשול; ומבחן בלימה חדש יוודא שהרוכבים משתמשים גם בבלם האחורי וגם בקדמי, שבו טענו חלק ממורי הרכיבה הוותיקים, בניגוד למקובל בעולם, שרצוי לא להשתמש.

     

    אלו יצטרפו למבחנים נוספים שייערכו במגרש סגור ולרכיבה בכביש ציבורי, כפי שהיה עד כה. כמו במבחנים החדשים לרכב, הבוחן משתמש כעת בטאבלט אליו הוא מזין ציונים לביצועי הנבחנים, ללא יכולת לבטא את התרשמותו האישית מבשלות הנבחן. בניגוד לטסט לרכב, הטסט לדו־גלגלי לא יצולם.

     

    מורי רכיבה עימם דיברנו, מסרו שהם מתקשים להתחבר למערכת המחשבים החדשה שמנהלת את הטסטים, ואמורה לקצר את זמן ההמתנה לימים ספורים. לדבריהם, לתלמידיהם טרם נקבעו טסטים בשיטה החדשה.

     

    במסגרת הרפורמה יעברו מבחני הרכיבה למגרשים חדשים, אך שטח המגרש שנדרשו שני זכייני המבחנים המופרטים לאתר, 615 מ"ר, נשאר כשהיה. עקרונות המבחן החדש זהים לאלה שתוכננו להשתלב בתוכנית לימודי הרכיבה והטסטים עוד ב־2012, רפורמה שלכבודה הוכשרו אז מורי הרכיבה והבוחנים, אך לא יושמה לבסוף.

     

    מדריך רכיבה: "השיפור גדול"

    "המבחן החדש לדו־גלגלי לוקח את לימודי ומבחני הרכיבה צעד חשוב קדימה", אומר אביעד אברהמי, מדריך רכיבה ועורך אתר הדו־גלגלי "פול גז". "הוא משלב אלמנטים חשובים ברכיבה, ויאלץ את מורי הרכיבה ליישר איתו קו, ולשפר משמעותית את לימודיהם. אלמנטים כבלימה נכונה, היגוי נגדי, תנוחת רכיבה ושימוש במבט, שעד כה לא נלמדו, יהיו מחויבי המציאות כדי לעבור את המבחן החדש, וזה מבורך. שיטת המבחן והלימוד הקודמת מתאימה יותר לשנות ה־50 של המאה ה־20, כשעד היום תלמידי הנהיגה למדו לעבור את הטסט, אך לחלוטין לא למדו לרכוב".

     

    עם זאת, המבחן החדש לא פותר את כל בעיות קודמו. אברהמי: "אפשר וצריך הרבה יותר. תפעול אופנוע זה דבר מורכב הדורש טכניקות מתקדמות ותפעול מערכות רבות במקביל. מגרש גדול יותר, לפחות על שטח של דונם, יאפשר להפעיל עומסים ברמה שמתקרבת לסבירה, וצריך גם יותר לימוד על תנוחת רכיבה ושימוש במבט".

     

    ממשרד התחבורה נמסר: "הבוקר הודענו למורי הרכיבה שאפשר להתחיל להזמין טסטים. הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים מתקדמת לפי התכנון. תקופת ההרצה שלה החלה לפני שבוע, ותימשך עד 15 בספטמבר. מנהל אגף הרישוי שלח חוזר למורים עם כל פרטי הרפורמה, ופירוט נרחב עליה פורסם גם באתר המשרד".

     


    פרסום ראשון: 22.07.18 , 19:11
    yed660100