yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: עמית שעל
    ממון • 21.09.2020
    הצרכנות החדשה
    נקנה יותר אונליין, נבשל יותר בבית, נתרחק מהמסכים ונצרוך יותר אוכל מפנק ומושחת • הזכויות הצרכניות שלנו יהיו חשופות יותר לפגיעה • כך תיראה שנת הצרכנות הבאה עלינו לטובה
    שושנה חן

    הסצנה שהתרחשה ב־4 בספטמבר בוועידת ה־IFA בברלין, הכינוס השנתי היוקרתי של תחום מוצרי החשמל לבית, הייתה סוריאליסטית גם בקנה המידה ההזוי של עידן הקורונה: מקס לוסל, צעיר ממושקף וחייכני, הציג מול קומץ הנוכחים באולם ואלפי המשתתפים הווירטואליים את Plantcube - חממה ביתית בגודל מקרר לגידול ירקות וצמחי מאכל בבית. 30 גידולים במקביל, 3-2 שבועות לצמח, קציר יומי. רוכשים זרעים באינטרנט מ־Agrilution - חברה־בת של יצרנית מכשירי החשמל Miele. לוסל, מפתח החממה, התחיל את הרעיון במוסך של הוריו לפני עשר שנים, ומאז הפך לחביב החברה. ב־Miele יודעים היטב שלא כל צרכן יציב חממה כזו במטבח, אבל הסיכוי של הרעיון גדול היום מאי פעם. הקורונה הופכת אותנו לצרכנים אחרים, מזרזת מגמות שכבר ריחפו באוויר (למשל טבעונות ובישול בריא), והופכת אותנו לצרכנים מחושבים יותר, תובעניים יותר, שמצד אחד מהדקים את החגורה ומצד שני משוועים לפינוקים שיפצו על הגבלות החיים החדשים שנקלענו אליהם. זו שנה מסוכנת לתחזיות, אבל יש מגמות שאי־אפשר להתעלם מהן.

     

    קניות אונליין: באים עם דרישות

    אחת התופעות הבולטות שיצרה הקורונה היא השתרשות קניות האונליין, שפרצו את כל התחזיות. אפילו קשישים שנרתעים מהאינטרנט הפכו אותן לחלק מאורח חייהם, ואנחנו מזמינים גם מוצרים שכמעט לא הזמנו בעבר דרך הרשת. מי היה מאמין שלקראת החג הזה נראה קניות מסיביות של יינות ושל מערכות צלחות מפורצלן באינטרנט?

     

    שאטרסטוק
    שאטרסטוק

     

     

    בשנה הבאה, אומרות התחזיות, יסתכם מחזור מכירות האונליין בארץ בכ־30 מיליארד שקל, ומשקלם של האתרים הישראליים ימשיך לעלות. כל חפץ חיים כלכליים מבין את משמעות המכירה אונליין, כשרבים עובדים מהבית, ובכלל מעדיפים להתחכך כמה שפחות באנשים. וגם כי אמזון לא תיכנס לישראל, בניגוד למה שחשבנו. יש לה מספיק עבודה משתלמת יותר בבית - ארה"ב, שוק שגדל בטירוף. בשנה הבאה עוד נשתכלל כצרכני אונליין, ונרצה מכירות חכמות יותר, עם יותר מידע באתרים הישראליים, שרובם חסרי בידול ומפגרים שנות דור אחרי אמזון ואתרים מובילים בחו"ל.

     

    צילום: צביקה טישלר
    צילום: צביקה טישלר

     

     

    עסקים פיזיים: רק תשמרו עלינו

    מהחנויות ומהעסקים הפיזיים שמחוץ לבית נדרוש שידאגו לבריאותנו, אתגר לא פשוט בשביל החנויות בקניונים. גם אולמות אירועים וקולנוע, מועדוני מופעים ומסעדות ייאלצו להמציא עצמם מחדש, והיצירתיות תצטרך לעבוד. בפריז, למשל, מקרינים סרטי קולנוע על נהר הסן. בארץ השף משה שגב העביר לעובדי חברות סדנאות להכנת ארוחת החג.

     

    תעשיית מוצרי הצריכה: זה הזמן לחידושים

     

    תעשיית מוצרי הצריכה תנסה מאוד לחסוך בעלויות פיתוח, ומצד שני להתחדש כל הזמן - כי ככל שנהיה סגורים יותר בבית ומנותקים, נעוט יותר על חידושים. התוצאה תהיה הרבה מוצרים ישנים בווריאציה עדכנית.

     

    בעולם המשחקים והצעצועים נראה יותר וריאציות של משחקים שההורים גדלו עליהם, עם התאמה להיום, למשל מונופול בסימן איכות הסביבה. בין היתר, משום שליצרני המשחקים והצעצועים אין כרגע מותגים וסרטים וסדרות כדי לשאוב מהם דמויות ורעיונות למשחקים שהם מפתחים. יהיו הרבה משחקי קופסה ובלי מסכים - ההורים נמצאים היום במלחמת התשה בניסיון להרחיק את הילדים מהמסכים. נראה גם יותר מוצרים הפונים לרגש, מה שתמיד עובד בזמנים של לחץ.

     

    הצרכן החדש שם את הבית במרכז, לכן לקראת החורף הזה רבים ישתבללו בתוך ריהוט מחבק ונוח - פופים, כריות, מערכות חימום אפקטיביות, וגם כאמור יבשלו הרבה בבית. נקנה יותר חומרי גלם ופחות מוצרים מעובדים לאכילה. נצרוך יותר בשר ומוצרי חלב, כי אנחנו בבית, אבל גם תהיה התקדמות במודעות לבריאות ובפיתוח תחליפי חלב ותחליפי בשר. במקביל ומנגד, תהיה עלייה בצריכת מוצרי פינוק מנחמים - שוקולד וגבינות עתירות שומן למשל. שעת המבחן לצרכנות הבריאה תהיה ב־1 בינואר, כשחוק המדבקות האדומות ייכנס לישורת האחרונה, הקפדנית יותר מבחינת רמות הנתרן, הסוכר והשומן הרווי במוצרים. השומרים, מובילי רפורמת המדבקות - הרב יעקב ליצמן ומשה בר סימן טוב - עזבו את האורווה. האם יצרניות המזון ינצלו זאת כדי לתקוע גלגלים בקידום הרפורמה?

     

    הגנת הצרכן? המערכות בהקפאה

    הקורונה רמסה את הגנת הצרכן. שילמתם ולא קיבלתם - לחברות התעופה, לחברות התיירות, לאולמות - וכספכם לא הוחזר. חברות הביטוח שינו את כללי המשחק, וחלקן למשל לא מוכנות לבטח מבוגרים בחו"ל, או נוסעים לחו"ל בכלל. חוק הטכנאים וחוק הפיקוח על המחירים הפכו לבדיחה, כי ברשות להגנת הצרכן כמעט לא שולחים מפקחים לבדוק, ומי אוכף איחורים באספקת משלוחי סופר אונליין? מערכת האכיפה התרסקה, אין כמעט פיקוח, ומערכת המשפט האזרחי בכלל ותביעות קטנות בפרט עמוסה. נראה שבסימן שעת החירום, מערכות ההגנה על הצרכן מוקפאות.

     

    צילום: REUTERS
    צילום: REUTERS

     

     

    לכן בשנה הבאה נהיה חשדנים ונעדיף את מי שייקחו אחריות על המוצרים והשירותים שהם מוכרים לנו, במיוחד כשהמוצרים יקרים יחסית. נדרוש אמון, וגם מוצר טוב שיתכתב עם חיינו החדשים - ממוצרי בישול חכמים יותר ועד משחקים מלמדים לגיל הרך, שיפצו על שיתוק מערכת החינוך.

     

    נסיים באופטימיות: השנה ככל הנראה נזכה לראות את מוצר הצריכה המבוקש ביותר בעולם, החיסון לקורונה. שתהיה לכולנו שנת צרכנות טובה.

     

     

    (בסיוע שלומי לחנה מהמכללה למינהל, ד"ר רינה דגני מגיאוקרטוגרפיה, רון אנטונובסקי מנתיב יועצים, אלעד גולדברג לשעבר מאיביי, ואלי דגני מקודקוד)

     

    צילום : ידיעות אחרונות
    צילום : ידיעות אחרונות

     


    פרסום ראשון: 21.09.20 , 18:48
    yed660100