yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: שאטרסטוק
    ממון • 25.01.2021
    חצי מהישראלים שוקלים לנטוש את ווטסאפ
    הסיבה — השינוי המתוכנן במדיניות שמירת המידע שלה • בינתיים, רק 20% כבר עושים שימוש במתחרות טלגרם או סיגנל, רובם גברים • כך עולה מסקר מיוחד ל"ממון" של חברת Kape ומכון "מדגם"
    ישראל וולמן

    יותר ממחצית מהישראלים שוקלים להחליף את ווטסאפ באפליקציית מסרים אחרת — כך עולה מסקר מיוחד ל"ידיעות אחרונות", שערכה חברת אבטחת הסייבר Kape בשיתוף מכון "מדגם".

     

    שוקלים, אבל לא בהכרח מבצעים, ובטח לא מיד: הסקר מבטא את זעמם של המשתמשים על ווטסאפ, אבל לא מבשר על מעבר המוני בשלב זה לאפליקציות האחרות. רק 20% מהנשאלים דיווחו כי הם כבר משתמשים באפליקציות כמו טלגרם או סיגנל "במידה רבה" או "במידה רבה מאוד". כ־80% ציינו רק "במידה מעטה" או "בכלל לא".

     

    גם אחרי ההתקפלות החלקית של ווטסאפ, טרם שככה הסערה הבינלאומית שקמה בעקבות הודעתה על "מדיניות פרטיות חדשה", שלפיה החל מ־8 בפברואר ישותפו פרטי מידע של לקוחות המתכתבים עם בתי עסק עם כלל האפליקציות של פייסבוק. החברה אמנם לא חזרה בה, אבל הודיעה על דחיית כניסתה לתוקף של המדיניות החדשה ל־15 במאי, בשל "הבלבול" שנוצר לדבריה, וכדי שתוכל להסביר את המהלך ללקוחות בצורה יותר בהירה ("לאנשים תהיה בהדרגה הזדמנות לבחון את המדיניות בקצב שלהם"). זה היה מעט מדי: עשרות מיליונים מיהרו להצטרף לאפליקציות המתחרות, סיגנל וטלגרם, שלפחות "על הנייר" זהירות יותר בטיפול בפרטיות הלקוחות שלהן ולא אוספות מהם מידע לצורך הפקת רווחים.

     

    לא פגיעה אנושה

     

    אם כן, רוב הישראלים, כמו שאר המשתמשים ברחבי העולם, יושבים ככל הנראה על הגדר, ובינתיים נהנים משני העולמות. מתברר כי למרות העלייה המשמעותית שנרשמה בשבועיים האחרונים בהורדות סיגנל וטלגרם, בהורדות ווטסאפ נרשמה ירידה מתונה בלבד.

     

    לווטסאפ שני מיליארד משתמשים בעולם: היא בוודאי נפגעה, אבל המכה שספגה עדיין רחוקה מלהיות פגיעה אנושה. האפליקציה הפכה כמעט לתקן בסיסי מחייב בכל סלולרי: גם אם כועסים עליה, אף אחד לא רוצה לאבד את צינור התקשורת היומיומי שלו לעולם החיצון. לדברי אדם בלקר, סגן נשיא חברת המחקר "אפטופיה", המספקת שירותי מידע עבור תעשיית המובייל, "גם מי שהורידו את סיגנל וטלגרם ימשיכו להשתמש בווטסאפ, כי שם נמצאים רוב החברים ובני המשפחה שלהם. הם אולי יתחילו לדבר עם אנשים מסוימים בסיגנל, אבל עדיין ישוחחו עם אמא שלהם בווטסאפ".

     

    לידיעת ראשי ווטסאפ (בעצם פייסבוק, החברה האם שלה): בישראל, נשים נאמנות לאפליקציה יותר מגברים. מסקר "מדגם" עולה, כי בין אלה שכבר עושים שימוש כלשהו באפליקציות המתחרות, גברים הם הרוב. 60% מאלו שכלל לא מתנסים בסיגנל ובטלגרם הן נשים. ובני איזה גיל חוששים יותר מהשינוי שעומד לחול במדיניות ווטסאפ? רובם, כ־60%, צעירים, בגילי 25־34. אבל כשנשאלו המשיבים אם יחליפו את ווטסאפ באפליקציית מסרים אחרת אם המדיניות אכן תשתנה, דווקא בני ה־55־64 היו נחרצים יותר, בפער ניכר: 62% השיבו בחיוב.

     

    הערבים חוששים יותר

     

    הסקר של Kape ו"מדגם" נערך בקרב 500 מרואיינים בגילי 18 ומעלה המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, בהם 425 מהמגזר היהודי ו־75 מהמגזר הערבי. מעניין כי בקרב המגזר הערבי קיים חשש גדול יותר מאשר בחברה היהודית משינוי במדיניות הפרטיות של ווטסאפ. 60% מהנשאלים הערבים הביעו חשש מהשינוי, לעומת 53.9% מהנשאלים בחברה היהודית. יותר מזה: כשנשאלו האם ישקלו להחליף את ווטסאפ באפליקציית מסרים אחרת, כ־63% מהנשאלים מהמגזר הערבי השיבו בחיוב — כ־13% יותר מאשר בחברה היהודית.

     

    לדברי עידו ארליכמן, מנכ"ל Kape, "הממצאים מלמדים כי אנשים מוכנים לשתף את המידע שלהם אם יש לכך ערך ברור — לדוגמה שיפור החיסון לקורונה, אבל הם לא מוכנים שחברות יסחרו במידע האישי שלהם כדי להגדיל את הכנסותיהן, ראה ווטסאפ. הצרכן הישראלי רוצה להעביר את השליטה על המידע הפרטי שלו לידיו, ולא סומך ידיו על ממשלות או על חברות האינטרנט הגדולות מבלי שהוא רואה איך הוא מקבל בחזרה תמורה. כיום מעל 20% מהאנשים משנים את ההתנהגות שלהם באינטרנט בגלל שיקולי פרטיות, ואנחנו צופים שהמגמה הזו תגבר".

     

    עידו ארליכמן, מנכ"ל Kape
    עידו ארליכמן, מנכ"ל Kape

     

    israelwu@yediot.co.il

     


    פרסום ראשון: 25.01.21 , 19:16
    yed660100