yed300250
הכי מטוקבקות
    רכבת ישראל | צילום:ערן גרנות
    ממון • 03.01.2016
    הוזלה? לא לכולם
    נוסעים רבים גילו שעם כניסתה לתוקף של הרפורמה בתחבורה הציבורית, הם דווקא נאלצים לשלם יותר • משרד התחבורה: "נוזיל בחזרה"
    אודי עציון

    בקיץ האחרון הכריז בגאווה שר התחבורה, ישראל כץ, על הרפורמה בתחבורה הציבורית. "הרפורמה תביא לצמצום פערים חברתיים, ותוזיל משמעותית את יוקר המחיה, לרוב המשתמשים בתחבורה הציבורית. כמו כן, הרפורמה מצמצמת ומפשטת משמעותית את מבנה התעריפים", הבטיח, ובישר כי סיכם עם משרד האוצר על תקציב סך 120 מיליון שקל לשנה למימון ההנחות.

     

    אלא שבימים האחרונים מתברר שלא רק התקציב המיוחד מממן את ההוזלות, אלא גם חלק מהנוסעים. בניגוד להבטחת השר, הם משלמים כעת יותר מבעבר. כך למשל, תושב רמת־גן שרוצה לנסוע לתל־אביב רכש עד היום כרטיס חופשי־חודשי במחיר של 246 שקל. מיום שישי עולה כרטיס כזה 250 שקל.

     

    והוא לא לבד. גם מי שנהגו לרכוש חופשי־חודשי לנסיעה ברחבי גוש דן, מרעננה או מראשון־לציון לתל־אביב, משלמים כעת 285 שקל במקום 268 שקל, התייקרות של 17 שקל. וגם תושבי השפלה, שנהגו לרכוש כרטיס חופשי־חודשי לנסיעה מלוד לרמלה, משלמים כעת 250 שקל במקום 190. מדובר בהוצאה חודשית עודפת של 60 שקל, תוספת תשלום של 720 שקל לשנה.

     

    גם רוכשי כרטיסי חופשי־יומי נפגעו. במקום לשלם 8 שקלים לנסיעה פנימית בכרמיאל, למשל, משלמים תושבי העיר הצפונית 16 שקל, הכפלה של המחיר.

    מה קרה להנחה?
    מה קרה להנחה?
     

    חיים מרעננה שילם עד עכשיו 268 שקל על חופשי־חודשי גוש דן מורחב, ומעכשיו משלם 285 שקל על אותם אזורים, שנקראים מעתה טבעת 1 וטבעת 2. "עובדים על הציבור", אומר חיים. "שאלתי את הנהג 'מה זה המשחקים האלה, אמרו שתהיה הוזלה ופתאום זה מתייקר?'. הוא ענה 'זה גם לנסיעה ברכבת'. רק חבל שלא קיימת רכבת כזאת".

     

    "הכרטיסים החדשים אמנם מציעים יותר, כמו נסיעה ברכבת שכלולה במחיר, אבל זה משהו שלא רלוונטי להרבה נוסעים", אומר גיל יעקב, מנכ"ל ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות". לדבריו, "בעולם רק 3%־5% מהנסיעות העירוניות בתחבורה הציבורית מתבצעות באוטובוסים, ואצלנו גם כשכבר יש רכבת בתחום העירוני, התחנות שלה נמצאות בשולי העיר. הרכבת הקלה בירושלים מסיעה מדי יום 140 אלף איש, מספר זהה לנוסעי רכבת ישראל ביום, וסביר שכשתתחיל לפעול הרכבת הקלה מפ"ת לבת־ים, המצב ישתנה. אבל זו לא סיבה לחייב כבר היום את הנוסעים לשלם כאילו זה כבר עומד לרשותם".

     

    איתי חיים מארגון הנוסעים "תחבורה בדרך שלנו": "נוצרו התייקרויות, וגם אין ביטוי להפחתת מחירי הנסיעה שהייתה אמורה להתרחש בשל הירידה הגדולה במחירי הדלק בשנתיים האחרונות”.

     

    ממשרד התחבורה נמסר: "השר הנחה את הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לפעול מיידית להוזלת הכרטיסים במקומות שהתייקרו במסגרת הרפורמה בתעריפים. הייקור נעשה בניגוד להנחיות השר. הרפורמה בתעריפים היא בשורה גדולה שמטרתה להוריד מחירים לכלל משתמשי התחבורה הציבורית ולא לייקר, וכך יהיה".

     

    במשרד התחבורה ציינו כי המחירים יוזלו בחזרה עוד לפני 1 בפברואר, וכי טרם הוחלט אם וכיצד יוחזרו התשלומים העודפים לנוסעים. בבאר־שבע, שבה הועלה מחיר כרטיס חופשי־חודשי מ־160 ל־175 שקל, כבר הוזל במחיר בחזרה.

     

    ובתוך כך, משרד התחבורה מכין גל הוזלות חדש בעקבות ההסכמות בין השרים כחלון ודרעי על הוזלת התעריפים בשיעור המע"מ. במשרד התחבורה הבטיחו כי באותם מקומות שבהם אירעה התייקרות, יילקחו בחישוב ההוזלות תעריפי הנסיעה המופחתים והמקוריים.

     

    udi–et@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 03.01.16 , 22:35
    yed660100