ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    החברה הותירה חובות של 40 מיליון שקל. עופר (משמאל) ואגסי. | צילומים: שאול גולן
    ממון • 22.05.2016
    מסתמן: תביעת ענק נגד שי אגסי ועידן עופר
    מפרקי בטר פלייס יבקשו אישור לתבוע את בכירי החברה, בהם המייסד והיו"ר לשעבר, על אחריותם לקריסתה • מנהלים במיזם הרכב החשמלי: "ההתנהלות הייתה מקצועית"
    ליטל דוברוביצקי

    3 שנים לאחר שחברת בטר פלייס – מיזם המכונית החשמלית – קרסה ונכנסה להליכי פירוק מתגבשת תביעת ענק נגד נושאי משרה ובכירים לשעבר בחברה. בין הנתבעים הצפויים: בעל השליטה בחברה לישראל עידן עופר, שהיה בחלק מהזמן יו"ר בטר פלייס, ושי אגסי, המייסד והמנכ"ל לשעבר.

     

    בימים הקרובים צפויים המפרקים לבקש מביהמ"ש המחוזי לאשר הגשת תביעה נגד הבכירים לשעבר. סך התביעה מוערך בעשרות מיליוני שקלים.

     

    בדצמבר 2015 פורסם שהמפרקים, עוה"ד שאול קוטלר ורו"ח סיגל רוזן־רכב, זימנו לחקירה אזרחית בכירים לשעבר במיזם, בהם אגסי ועופר, כדי לברר את אחריותם, אם בכלל, לקריסה. המיזם, שיצא לדרך לפני כעשור, הותיר אחריו חובות לנושים בסך של כ־40 מיליון שקל. בעלי המניות במיזם השקיעו בו כ־800 מיליון דולר, לפי ההערכה, ומרביתם לא ייכללו בתביעה.

     

    החברה העסיקה בזמנה כ־300 עובדים והיו לה כ־1,000 לקוחות. בפנייתן לבית המשפט טענה קבוצת החברות לפני כ־3 שנים כי לבטר פלייס נגרמו מאז תחילת פעילותה ועד סוף 2012 הפסדים בסך 812 מיליון דולר. החברה מסרה בכל שנות קיומה פחות מ־1,000 מכוניות. במסגרת הפירוק נמכרה פעילות בטר פלייס לרוכש חדש, שאין לו כל קשר לבקשה הצפויה.

     

    רנו פלואנס החשמלית | צילום: תומריקו
    רנו פלואנס החשמלית | צילום: תומריקו

     

     

    לדברי מקורבים למנהלים בבטר פלייס, "זהו מיזם בעל חזון ותעוזה יוצאי דופן ברמה לאומית וגלובלית, שביקש לשנות את פני התעשייה המסורתית, ולהפחית את התלות העולמית באנרגיה מזהמת. ככזה, אמות המידה להערכת אי הצלחתו מבוססות על עולם הון הסיכון. הניסיון לחפש אשמים או רשלנים לא במקום ומתעלם מכך שאלו יזמים שביקשו לפתח תעשייה פורצת דרך.

     

    "די שנציין שותפים עסקיים ומשקיעים עתירי ידע וממון, כגון רנו, HSBC, UBS, מורגן סטנלי ו־GE, כדי להעיד עד כמה ההתנהלות הייתה מקצועית, רצינית ואחראית לעילא. המיזם יכול היה להיות חתום על שינוי פני המציאות, או – כפי שקורה לרוב המיזמים עתירי הסיכון – להיתקל במסה קריטית של מכשולים אובייקטיביים שהכריעו אותו בעת ההשקה המסחרית. בין כך לבין רשלנות המרחק עצום ורב".

     

    עלייתה ונפילתה של בטר פלייס

     

    2007 שי אגסי מייסד את בטר פלייס, החברה לישראל מצטרפת, עידן עופר מתמנה ליו"ר

     

    2008 האלוף משה קפלינסקי מתמנה למנכ"ל

     

    2009 חברות ענק, כמו טבע ופרטנר, מוכנות לעבור למכוניות חשמליות

     

    2010 נחנך מרכז המבקרים של בטר פלייס בפי גלילות 2011

     

    בקריית־עקרון נחנכת תחנה ראשונה להחלפת סוללות

     

    חורף 2012 נמסרות 200 מכוניות ראשונות מדגם רנו פלואנס החשמלית

     

    סתיו 2012 אגסי מודח מתפקיד מנכ"ל החברה העולמית, המנכ"ל קפלנסקי מתפטר

     

    2013 מתבררים הפסדי העתק, 454 מיליון דולר ב־2012, לחברה מתמנה מפרקת 

     

    lital–do@yedioth.co.il

     

     


    פרסום ראשון: 22.05.16 , 20:56