ידיעות אחרונות
הכי מטוקבקות
    צילום : ידיעות אחרונות
    חדשות • 25.08.2016
    משבר המורים
    מודעות דרושים בקבוצות וואטס־אפ, גיוס סטודנטים ללא הכשרה למשרות הוראה, ומורים לגיאוגרפיה ששובצו ללמד אנגלית • בשל מחסור חמור במורים, נאלצים בתי ספר לסגור מגמות מבוקשות ולעגל פינות — על חשבון התלמידים • המנהלים מאשימים: "משרד החינוך מסרב להכיר בבעיה ולצאת בתכנית חירום לאומית" • ההורים זועמים: "המדינה אומרת שחסרים בוגרים בתחומי המדע, אך כשיש כבר תלמידים מעוניינים — אין מי שילמד אותם" • משרד החינוך בתגובה: "מדובר במחסור נקודתי בלבד"
    תמר טרבלסי חדד

    שלומי גנון, ששימש עד השנה האחרונה מנהל תיכון בדימונה, מצא פתרון חריג, יש מי שיאמרו מדאיג, על מנת להתמודד עם המחסור במורים לאנגלית ובמתמטיקה. “נאלצנו לצמצם את מספר שעות לימוד לתלמידים”, הוא מודה. “עשינו מאמצים אדירים לגייס מורים ובלית ברירה שיבצנו מורים ללמד במקצועות שאינם בהתמחות שלהם. שיבצתי מורה לגיאוגרפיה — ללמד אנגלית”. גם בתיכון עירוני ה' בתל־אביב נאלצו לנקוט בפעולה קיצונית כדי לגייס מספיק מורים לקראת שנת הלימודים הקרובה. "נאלצתי לקלוט מורה למחשבים ומורה לחינוך מיוחד — ללא תעודת הוראה — משום שלא מצאתי מורים", סיפר מנהל התיכון, יהורם לוי.

     

    הם לא לבד: החל מהפצת מודעות דרושים בקבוצות וואטס־אפ ועד לתליית שלט "דרושים" על חלון רכבם, בכל רחבי הארץ עושים מנהלי בתי הספר מאמצים נואשים על מנת לדאוג שבעוד שבוע בלבד, כאשר מאות אלפי תלמידים ישובו לכיתות הלימוד, יהיו גם מספיק מורים כדי להכשירם.

     

     

     

    "המורה לספורט מלמד לשון"

    התאגדות מנהלי בתי הספר העל־יסודיים מתריעה על מחסור חמור של אלפי מורים למקצועות הליבה ומדעיים בהם מתמטיקה, אנגלית, לשון, תנ"ך, פיזיקה, כימיה וביולוגיה. "גייסתי מורים שפרשו בהן מורה לתנ"ך בת 62 ומורה בת 57 ושתיהן טובות. אין לי בעיה עם הגיל, אך אני לא יכול לבנות תהליך ארוך טווח אם אני לא יכול לקלוט מורים צעירים" סיפר לוי. בשל המחסור, נאלץ לסגור את מגמות הפיזיקה, הכימיה והביולוגיה, ולשלוח בהסעה מיוחדת את התלמידים שמעוניינים ללמוד מקצועות אלו לבגרות למרכז עירוני. "על כימיה וביולוגיה אין בכלל מה לדבר. נדהמתי להיווכח שקיים חוסר גם במורים למחשבת ישראל, למרות שישנם תמריצים לבתי ספר שמלמדים את הנושא. זה אבסורד", טען.

     

     

    הסיבות למצוקה
    הסיבות למצוקה

     

    לדברי דר' ליאורה גרילק, ראשת החוג ללשון העברית במכללה האקדמית בית ברל, קיים מחסור חמור במורים גם ללשון העברית שהוביל לכך שבמיוחד בכיתות הנמוכות, מורים שלא הוכשרו לזאת מלמדים את המקצוע. "שמענו אפילו על מורים לספורט המלמדים לשון עברית, רק משום שעברית היא שפת אם שלהם", אמרה ד"ר גרליק, שהודתה כי מנהלי בתי הספר פונים אליה על מנת לגייס בוגרים ואפילו סטודנטים לתואר ראשון בשל חומרת המצב: "זה פוגע הן בתלמידים הן באיכות ההוראה".

     

    תוצאות המחסור עלולות להיות הרסניות, ולגרום, בין היתר, לסגירת מגמות לימוד, צמצום שעות ההוראה במקצועות מסוימים, הגבלת מספר התלמידים הנקלטים במגמה — על אף הדרישה הרבה מצד התלמידים ללמוד — קליטת מורים ללא תעודות הוראה וללא ניסיון או הכשרה מתאימה, ושיבוץ מורים ללמד במקצוע שלא הוכשרו בו.

     

    גם ההורים המודאגים כבר החלו להרגיש את המצוקה: בשל מחסור במורים לפיזיקה בבית ספר תיכון במרכז הארץ, התבקשו התלמידים שרצו ללמוד פיזיקה לבחור במגמה אחרת. "מצד אחד המדינה אומרת שחסרים בוגרים בתחומי המדעים ומשרד החינוך מצהיר כי נושא הגדלת מספר התלמידים הלומדים מדעים הוא יעד מוביל, אך למרבה האבסורד כשיש תלמידים המבקשים ללמוד את המקצוע — הם אינם יכולים" קבלו ההורים.

     

    על אף המאמצים הקדחתניים, המנהלים לא מצליחים לגייס מספיק מורים. "במקרים מסוימים מורידים את רף הקבלה בלית ברירה ומביאים מורים ללא תעודת הוראה" סיפר גנון. "קלטנו מורים בשנה ג' ללימודי הוראה. המצוקה ידועה לכולם מזה שנים, אך לצערי אין ראייה ואין תכנון ארוך טווח". המנהלים לא במקרה מזהירים: "אנחנו מתפשרים על איכות תמורת כמות, והתלמידים נפגעים".

     

     

    מאיר כהן
    מאיר כהן

     

    "הזנחה של שנים" 

    ואכן, מחקר שערכו ד"ר סמדר דוניצה–שמידט ופרופ' רות זוזובסקי מסמינר הקיבוצים בסוגיית המחסור במורים העלה כי הפתרונות השכיחים שמנהלים נוקטים בהם, ללא ברירה, על מנת להתגבר על המחסור הכמותי משפיעים על איכות המורים.

     

    סגן יו"ר הכנסת ויו"ר שדולת ההורים, המורים והתלמידים לחיזוק החינוך, ח"כ מאיר כהן, מזהיר מפני פגיעה קשה בדור העתיד: "יש מחסור גדול שלצערי נעלם מעיניי משרד החינוך וזה מוביל להתפשרות באיכות המורים על חשבון התלמידים. העובדה שמנהלים מוכנים לקלוט מורים למשרות מלאות ללא הסמכה ראויה, היא חלק ממציאות קשה ביותר שמורגשת היטב בכיתות". לדבריו, הבעיה העיקרית למחסור היא "שחיקה" במעמד המורים בישראל: "מדובר בהזנחה של שנים של אחד המקצועות החשובים בעיצובה של המדינה".

     

    הסיבות למשבר ההוראה מגוונות ומורכבות. לדברי יו"ר התאגדות המנהלים, מנשה לוי, כבר בשנת 2004 קבע מבקר המדינה בדו"ח שעסק במצוקת המורים כי למשרד החינוך אין מאגר מסודר ומעודכן לצורכי מערכת החינוך, אלא אומדנים ונתונים בלבד שמקשים על תכנון לטווח ארוך: "משרד החינוך מסרב להכיר בבעיה, לערוך מיפוי מדויק של המחסור ולצאת בתכנית חירום לאומית להכשרת מורים".

     

    שלל נסיבות גרמו למחסור הנוכחי, וביניהן: פרישה של מורים ותיקים מן ההוראה בשל שחיקה, קושי של מורים צעירים להשתלב במערכת בשל השכר הנמוך, הזלזול החברתי במקצוע והעומס בכיתות, ומספר מועט מדי של נרשמים ללימודי הוראה. במקרים מסוימים, כמו אנגלית, מורים מוכשרים נחטפים בידי השוק הפרטי למשרות תרגום.

     

    דר' אורלי חיים, ראש החוג לאנגלית במכללה האקדמית בית ברל, הסבירה את חומרת המצב: "אני מקבלת פניות רבות ממנהלי בתי ספר הזקוקים למורים לאנגלית ומוכנים להעסיק סטודנטים וסטודנטיות להוראה עוד לפני שסיימו את לימודיהם. לאור מחסור זה, מספר רב של בתי ספר נאלצים להעסיק מורים שלא הוכשרו. הולכת וגוברת התופעה של סטודנטים שמגיעים ללמוד במכללה ומצאו עבודה כמורים מבלי שהתחילו ללמוד, או אפילו לאחר שנה או שנתיים של עבודה ללא הכשרה. המחסור נובע מכך שמספר הפונים להוראה אינו מספיק לנוכח מספר הפורשים ונשירת מורים חדשים" .

     

    במשרד החינוך, שמקדם שורה של רפורמות על מנת לשפר את ענף ההוראה ולגייס צעירים מוכשרים לתחום, נתנו לאחרונה היתר להגדיל את המשרה של מורים במספר מקצועות לימוד וכן להגדיל את מספר התלמידים המשתתפים בבתי ספר וירטואליים באמצעות האינטרנט — שאחת המטרות המרכזיות שלהם הינה לתת מענה למחסור במורים בכיתה. במשרד החינוך טענו כי מדובר ב"מחסור נקודתי ולא באלפים" ומסרו בתגובה: "בניגוד לנטען, המשרד מקשה על שיבוצם של מורים שלא הוכשרו ולא מאפשר כניסה לרפורמות השכר ללא רישיון הוראה, דבר המחייב הכשרה בתחום אליו הוכשר המורה. במקומות הנקודתיים בהם יש מחסור — המשרד נותן פתרון זמני ומקומי". בקרוב יושק מודל לפיו תקצוב יתבצע לפי צרכי המערכת: "מקצועות שיש להם צורך ייהנו מעודף תקצוב, מקצועות שבהם יש עודף מורים יקבלו תקצוב חסר".

     

     


    פרסום ראשון: 25.08.16 , 00:11