yed300250
הכי מטוקבקות
    צילום: uniti
    ממון • 16.01.2019
    "אני מחפש שותפים כדי לייצר בארץ רכב חשמלי"
    Uniti השוודית מפתחת רכב עירוני, שייצורו יחל ב–2020 • לואיס הורן, המייסד והמנכ"ל, מסביר את התפיסה הסביבתית של החברה, ולא שוכח לפרגן למובילאיי: "יש לי הערכה גדולה לטכנולוגיות ישראליות"
    מאת אודי עציון

    "אני מחפש שותפים שירצו להקים בארץ פס ייצור למכונית החשמלית שלנו, וימכרו אותה בארץ ובאזור", כך אמר ל"ממון" לואיס הורן (34), מייסד ומנכ"ל Uniti השוודית, שמפתחת רכב חשמלי עירוני, שייכנס לייצור ב־2020.

     

    "יש לי הערכה גדולה לטכנולוגיות ישראליות", אומר הורן, שהגיע לארץ לכנס SAE Connected and Automated Vehicle, בשיתוף מכון שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל־אביב. "אתם מובילים עולמיים בראייה ממוחשבת, עם חברות כמו מובילאיי, ובסייבר לרכב. נפגשתי כבר עם כמה חברות, וייתכן מאוד שנעבוד איתן".

     

    יוניטי שונה מאוד מסטארטאפים אחרים שהוקמו בשנים האחרונות כדי לייצר כלי רכב חשמליים תואמי טסלה. יוניטי 1 ו־2 הן מכונית קטנה עם 2 או 4 מושבים, סוללת 24 קילוואט שעה, מהירות מרבית של 130־150 קמ"ש, תלוי בדגם, וטווח נסיעה מוצהר של 285 ק"מ. הורן ייסד את החברה ב־2016, כשניהל את לימודי הפיתוח העסקי באוניברסיטת לונד בשוודיה. החברה גייסה עד היום 38 מיליון דולר - את ה־1.2 מיליון הראשונים באמצעות מימון המונים.

     

    יומרני להשיק מכונית חשמלית כשכל תעשיית הרכב בדרך לשם.

     

     

    צילום: קרל פרדריך פון הסוולף
    צילום: קרל פרדריך פון הסוולף

     

     

    "אנחנו עובדים אחרת, בדגש על יעילות, קיימות ופשטות. אנו מקווים שרוב הלקוחות יהיו חברות תחבורה שיתופית שישכירו את הרכב למנויים. תא הנוסעים יהיה פשוט ונקי, בלי כפתורים ומנופים. רכב שיענה על צורכי התחבורה, עם חתימה סביבתית מינימלית".

     

    אתם בונים מפעל בסילברסטון שבבריטניה, אבל במקום מפעל אחד גדול, מתכננים כמה קטנים.

     

    "אנחנו רוצים לעבוד במודל של אפל, לא של הנרי פורד או אילון מאסק. אפל משתמשת במפעלים חיצוניים לרוב הייצור. נשמח להעמיד ידע ורכיבים ליזמים שירצו לייצר את המכונית במפעלים אזוריים זולים. מפעל שייצר אלפי מכוניות, ידנית, יעלה רק 50 מיליון יורו - שבריר מהמקובל. רק מייצור של 50 אלף מכוניות בשנה העבודה תהיה רובוטית. המפעלים יהיו קטנים ויעילים משל יצרניות קלאסיות, בלי סדנת צביעה למשל".

     

    המכונית תהיה מאוד קלה, 450 ק"ג, בזכות שימוש בסיבי פחמן. זה חומר יקר שמשמש כיום רק ברכבי יוקרה.

     

    "סיבי פחמן כחומר גלם הם זולים. מה שמייקר הוא תהליך ייצור החלקים מהם. אנחנו פיתחנו תהליך יעיל הרבה יותר, שמוזיל את העלויות".

     

    תצליחו לספק בטיחות גבוהה ברכב כזה קטן?

     

    "כן. לכן שינינו את התכנון מקוודרוסייקל לתקינת 1M של מכונית רגילה, כי רק כך נעמוד בציפיות הבטיחות ואיכות הנסיעה. אנחנו מבצעים מבחני ריסוק דיגיטליים כבר עכשיו, ונבצע מבחנים פיזיים לאב־הטיפוס הסופי. יהיו לנו גם כל מערכות הבטיחות האקטיבית. חלק מהמהנדסים שלי טוענים שנשיג 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. אני יותר זהיר".

     

    רכב שמכוון לקיימות ולמחיר נמוך, לא נשמע מהנה לנהיגה.

     

    "אם ההנאה שלך היא מלנסוע 200 קמ"ש, זו לא המכונית עבורך. היא תוכל לנסוע 150 קמ"ש, אבל זו לא מכונית למרחקים ארוכים. היא כן תאיץ מ־0 ל־80 קמ"ש ב־3.5 שניות, ועם הממדים והמשקל שלה, המהנדסים שכבר בוחנים את אב־הטיפוס אומרים שיהיה לה אופי של קרטינג. אין הרבה יותר כיף מזה, בטח בעיר".

     

    מה אתה רוצה בשותף ישראלי?

     

    "היכרות עם השוק והאפשרויות לגייס תמיכה ממשלתית, והבנה שמכונית חשמלית היא הדבר הבא".

     


    פרסום ראשון: 16.01.19 , 18:43
    yed660100