ביקשתי מהמהנדס ומהמשטרה לעצור את בניית הטריבונות. שמו עלינו פס
הרב מרדכי קפלן מחזיק מדורי דורות בהקדש של חלקה 70 במירון, שם נמחצו למוות 45 אנשים הוא וחבריו לוועדת החמישה, המנהלת את ההר בימי שגרה, טוענים שהכל החל בהקמת יציעי הענק במתחם עכשיו הם קוראים להרחיק משם את הרמקולים, הפלזמות והמאכערים ולמנות ועדת חקירה ממלכתית "מה שנהיה מההילולה מגעיל אותי", אומר הרב קפלן, "שיבנו אצטדיון הדלקות למטה. למירון יגיעו אלו שרוצים לבקש ישועות ולעשות חלאקה"
הכרזות שמכסות כאן חלק ניכר מהקירות מבטיחות ישועה. היכן שאתה לא פונה במתחם הזה, שלב ליבו הוא ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי, אתה נתקל בחומר פרסומי בנוסח דומה. רק תתקשר לטלפון הזה והזה ותיוושע. תן תרומה קטנה ותיגאל. זיווג, בריאות איתנה, פרנסה טובה, מה שתרצה, הכל בעזרת רבי שמעון והשם כמובן. שלושה ימים חלפו מהאסון הבלתי נתפס שאירע כאן בעיצומה של הילולת ל"ג בעומר והמקום מלא. את האזור שבו נמחצו למוות 45 אנשים ו־150 נפצעו מסגירים נרות נשמה. כל השאר כרגיל, ההמונים ממשיכים לנהור לרבי שמעון.
הרב מרדכי דב הכהן קפלן לא רצה לבוא להילולה השנה. הוא גר קרוב, בצפת, במדרון הצופה אל הכנרת, לא הנסיעה הרתיעה אותו. הרב קפלן הוא סוג של "בעל בית" במקום, חבר ב"ועדת החמישה" בזכות ההקדש האשכנזי. זו לא בעלות במובן הממוני־נדל"ני, אלא זכות לנהל את ההר בנאמנות שעוברת מאב לבן מדורי דורות.
"רק" 21 הדלקות
ההקדש של קפלן רשום על חלקה 70. מדובר בחצרות סביב מתחם קברו של רשב"י, מה שאומר שבחלקה 70 אירע האסון. הרב קפלן לא מרגיש אשם, "אבל התחושה שלי נוראית. אני בטראומה כמו רבים אחרים למרות שלא הייתי בשטח בהילולה. הייתי בבית בערב ל"ג בעומר ושמעתי ממרחקים את המוזיקה שנוגנה כאן ובקעה מהרמקולים הענקיים שהוצבו בכל פינה".
למה לא הגעת? אתה אחד המנהלים של האתר הזה.
"כי מה שנהיה מהילולת ל"ג בעומר מגעיל אותי. אבי, רב אברהם שמחה קפלן, היה הרב של צפת עשרות שנים. מגיל שלוש באתי איתו להדלקה במירון בכל ל"ג בעומר. זה היה אירוע מסורתי, לא פסטיבל. מה שקורה היום יצא מכל פרופורציה. מסכי ענק תלויים בכל מקום ומקרינים את ההדלקות. המוזיקה מחרישת אוזניים ואנשים רוקדים באקסטזה. זה טירוף ואני נגד זה. מכניסים אלפי אלפים למתחמים שחייבת להיות בהם הגבלה. אז אני מרגיש קשה מאוד. את אחד ההרוגים, שלמה זלמן ליבוביץ ז"ל, אני מכיר מצפת. עלם חמודות בן 19. הוא למד אצלי בתלמוד תורה. אחיו הקטן לומד בכיתה א' עם הנכד שלי. ביום ראשון הוא בא לכיתה והתחיל לבכות. אני לא יכול לגשת לשם, זה מצמרר אותי".
עוד לא המציאו את אפליקציית הניווט שתדע למצוא את הידיים והרגליים במתחם קבר בר יוחאי במירון. הוא בנוי מפלס על מפלס ומחולק למתחמים שמלאים במבנים לא חוקיים וביניהם גדרות ומחיצות. כך גם האחריות הניהולית והתפעולית של המקום הזה, שמושך אליו כשני מיליון מבקרים בשנה: היא מפותלת כמו פקעת חוטים שהסתבכו זה בזה. המדינה, באמצעות המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, אחראית על ארגון וניהול ההילולה השנתית. "ועדת החמישה" אחראית על הניהול השוטף היומיומי. בתווך פועלות כאן אינספור עמותות וישויות מוזרות שלא נשמעות לאיש.
בראש "ועדת החמישה" עומד הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל והמקומות הקדושים. היא הוקמה על פי הוראת בית המשפט העליון ב־2008 בניסיון להכניס סדר בניהול האתר. פרט לרבינוביץ' חברים בה הרב דוד דרלי מטבריה שמייצג הקדש ספרדי, והרב אברהם ישראל פרויליך מירושלים המייצג הקדש אשכנזי. הרב מרדכי קפלן מצפת והרב מתתיה שרים מתל־אביב עומדים בראשות הקדשים של המתחמים שעוברים במשפחתם בירושה מזה קרוב למאתיים שנה.
מבנה הבעלות של ההקדשים נקרא כמו כתב חידה ימי ביניימי. אביו של הרב שרים, הרב אליהו שרים ז"ל, קיבל את ניהול ההקדש מחמו, נצר לרב שמואל עבו ז"ל שעלה מאלג'יר ב־1817 והתיישב בצפת. מספרים שעבו, בן למשפחת סוחרים אמידה, ירד מצפת לקבר רבי שמעון, ראה את ההזנחה ונחרד. הוא יזם שיפוץ כללי ורשם הקדש על שמו.
כמו באפוס ההיסטורי "עיר קסומה" של יהושע בר־יוסף אפשר לדמיין את העוני והלכלוך בצפת של לפני מאתיים שנה מתקיימים לצד הקדושה והרוחניות במקום. הרב מרדכי קפלן, 59, קיבל את ההקדש מאביו, הרב אברהם שמחה קפלן ז"ל. זה זכה בו כשהתחתן עם הדסה, נצר לרב הגדול שמואל הלר שעלה ב־1813 מפולין והפך את צפת למרכז החסידות בארץ. בזכות נישואיו המיוחסים, קיבל הרב שמחה את הכבוד להדליק את האבוקה על גג קברו של רבי שמעון. עד מותו ב־89', הייתה זו ההדלקה היחידה במירון. מאז נפרץ הסכר.
"מתקפ"ד, 1824 אבות אבותיי השתתפו בהדלקת האבוקה מעל הציון", אומר הבן קפלן, "השנה הבנתי שהיו בקשות ל־22 הדלקות ואושרו 'רק' 12. פלא שמגיעים מאות אלפים לאתר שיכול להכיל רק אלפים בודדים?"
עד כמה אחראית ועדת החמישה להתנהלות המופקרת ולהעלמת העין מתמרורי האזהרה שהובילו לאסון? הרב קפלן מרכין את ראשו, אבל טוען שהאחריות למה שקרה לא של הוועדה. "אני אומר לך באילו סוגיות אנחנו עוסקים", הוא אומר, "למשל הצבת ספסלים במתחם וכמה סדרנים יעבדו במשמרת וכמה פעמים ינקו את השירותים. זו לוגיסטיקה עצומה, כמויות אשפה אדירות, חניונים, אבטחה. הכל חוץ מההילולה".
אתה לא בורח מאחריות? הרי יכולתם לדפוק על השולחן ולטעון שמכניסים לפה יותר מדי אנשים. השביל הצר עם הרמפה שבה אירע האסון נמצא בחלקת ההקדש שלך.
"השביל עם הרמפה נבנה הרבה לפני שהוקמה ועדת החמישה. כשבאתי ב־2008 הוא כבר היה כאן. אני לא אומר שהכל תקין. אבל מגיעים לכאן המוני בני אדם ואין בעיה עם הצפיפות. הבעיה היא בל"ג בעומר ואת ההילולה מארגן המרכז לפיתוח המקומות הקדושים במשרד הדתות. אין לנו דעה באירוע הזה והם לא שואלים את דעתנו. זו העובדה היבשה".
כהוכחה לדברים, מציגים לך מסמך. בשנה שעברה ניסתה הוועדה להשפיע על סדרי הדלקת האבוקות, על אף שלא התקיימה הילולה בעקבות מגבלות הקורונה. המארגנים במשרד הדתות אמרו להם לא להתערב. אחד מחברי הוועדה שולף מכתב תגובה שנשלח אליהם ממשרד המשפטים, שעליו חתום עו"ד איגי פז מהמחלקה למשפט אזרחי: "אירוע הילולת ל"ג בעומר הוא אירוע רחב בהרבה מסמכויות ועדת החמישה... בהתאם לכך החליטה הממשלה כי הגורם שיתכלל את הטיפול בכל נושא ההילולה בכל שנה הוא המרכז לפיתוח המקומות הקדושים".
הרב קפלן, הרי ידעתם שהמקום הזה צר מלהכיל עשרות ומאות אלפים ושתקתם.
"אומרים עכשיו שהכישלון הגדול אירע רק השנה. שלפני שנתיים ובשנה שקדמה לה ההילולה הייתה הצלחה. אז אני דב קפלן, בנו של שמחה קפלן, קובע שהכישלון התחיל ב־2013, כשהקימו את הטריבונות המפחידות בשלושה מתחמים. אני התנגדתי לדבר הזה. הלכתי למהנדס וביקשתי שיעצור את העבודות, הלכתי לאנשי המשטרה שיושבים באתר וביקשתי שיתערבו וכולם אמרו לי: אי־אפשר לעצור את העבודות.
"אמרתי, ריבונו של עולם יש פה רחבת התקהלות שיכולה להכיל אלף איש נניח, אז באים ובונים עליה טריבונה שיכולה להכיל פי כמה וכמה יותר. והשטח לא גדל פתאום, לא הוסיפו פתחים וניקוזים, פשוט על אותו תא שטח דחסו יותר אנשים. אני טענתי שהר מירון הוא לא אצטדיון של אבוקות. העיקר ששמו שלטים על שורות בטריבונות ורשמו עליהם '200 איש'. בפועל עולים על הטריבונה הרבה יותר. ואין פיקוח, אף אחד לא עומד וסופר אנשים, בטח לא המשטרה".
המשטרה אומרת שאין לה איך למנוע מההמון להגיע להילולה.
"תגיד, אפשר להכניס לבית שלי אלף איש בלי לגרום לאסון? ברור שלא. היה צריך לבוא מפקד המשטרה ולומר, אנחנו לא לוקחים אחריות לאירוע יותר. חוץ מזה, אילו מין שטויות אלו, לא מגבילים קהל במשחקי כדורגל או בהופעות? מה אנחנו, רפובליקת בננות?"
חבר הוועדה האחר מהנהן בראשו. "אנחנו מתקרבים להיות רפובליקת בננות. בנקודה הזו אני לא מסכים עם הרב קפלן. בשנה שעברה הודיעו שאין הילולה בגלל הקורונה. היית צריך לראות את היערכות המשטרה באזור. חסימות כבישים, פרסו מג"בניקים ופרשים ביערות כדי למנוע מאנשים להגיע. אתה חושב שזה עצר אותם? צעירים באו מההרים, עשו איגופים של קילומטרים. אמרו לנו לרתך דלתות וחלונות שאנשים לא ייכנסו. כלום לא עזר. שברו, עשו ונדליזם וביישו תורה".
מירון זה לא אמפיתיאטרון
אי־אפשר לחמוק מהטריבונות במירון. הן עצומות. ברגע האמת, בשיא ההילולה אתה פשוט נשטף עם הזרם האנושי. יורד מהטריבונה ונותן לזרם לקחת אותך. הסרטונים שתיעדו את רגעי האסון מחרידים.
חבר בוועדה מספר איך נבנו הטריבונות: "המדינה עשתה כל השנים כל מיני ניסויים במירון. ב־2012 למשל, כשמשרד התיירות היה בידי ישראל ביתנו, שמו את אלכס ויז'ניצר בראשות הוועדה במקום הרב רבינוביץ'. שתבין, ויז'ניצר זה אחד שלא רואה בעיניים, חילוני גמור. הוא הבין שמגיעים כל כך הרבה אנשים להילולה ואמר 'בואו נעשה טריבונות'. אנחנו, כל שאר החברים בוועדה, התנגדנו, אמרנו מירון זה לא אמפיתיאטרון של הופעות. רק במקומות הקדושים התלהבו, הם חשבו שזה רעיון גדול". התקשרנו השבוע לויז'ניצר שאישר שהקים את הטריבונות והוסיף: "אבל אני מוכן להתראיין רק לוועדת חקירה ממלכתית".
ב־2014 הסתבך ויז'ניצר בפרשת ישראל ביתנו ועזב את הוועדה. הרב רבינוביץ' חזר לעמוד בראשה וקפלן אומר שמשנה לשנה יצאה ההילולה משליטה. "פתאום נוסף מקום בזכות הטריבונות ואנשים באו בהמוניהם. אבל ריבוי ההדלקות הוא שורש הבעיה".
אולי כי מדובר בתעשייה שמגלגלת מיליוני שקלים. ההדלקה הפכה לסמל סטטוס המשדר עוצמה ובחסידויות מתנהל איסוף תרומות מאסיבי סביבה. כל האדמו"רים רוצים לעמוד על במה, להחזיק לפיד ולהדליק אבוקה. "אתה לא מתאר לעצמך איזה מלחמות עולם יש בין החסידויות על ההדלקה, וואי וואי", אומר אחד החברים בוועדה, "שלא נדע, זה עולם שלם של מאכערים".
הרב קפלן וחבר הוועדה הנוסף אומרים שאחרי שמחו כנגד הטריבונות, הפסיקו לעסוק בזה. "שמו עלינו פס", אומר קפלן, "מה יכולנו לעשות עוד? בנאדם עדיף שיעסוק בדברים שהוא יכול להועיל בהם. אולי עכשיו דברים ישתנו. מי שעיניו בראשו יודע שבמרחק שניים־שלושה קילומטרים למטה ממירון יש משטחי עפר גדולים ריקים, שיקימו שם אצטדיון הדלקות. למירון יבואו אלו שרוצים להתפלל, לבכות, לשמוח, לבקש ישועות, לעשות חלאקה. שיבואו בצניעות, בקדושה ובענווה, לא עם פלזמות ושידורים ישירים. בלי כל האבו־עלי".
בשלישי התכנסו חברי הוועדה בישיבה של הרב שרים בתל־אביב. אילולא האסון היו אולי מרימים כוסית לכבוד הרב פרויליך. סוחר היודאיקה בן ה־70, מאכער מחובר ומקושר במאה שערים, הואשם לפני שבע שנים בעבירות העלמת מס בהיקף של 3.3 מיליון דולר. ביום שלישי שעבר, יומיים לפני האסון, זוכה בבית משפט השלום בירושלים.
הרב קפלן טוען שהוועדה לא חוששת מחקירה. "ההפך", הוא אומר, "אני אישית בעד ועדת חקירה ממלכתית. זה מתחייב כדי להגיע לעומק הכשלים, בלי התערבות של פוליטיקאים. אני לא רואה אפשרות אמיתית אחרת לבירור האסון הזה". ¿